Lampa dyliżansowa

Godziny otwarcia

Czwartek: 10:00 – 16:00

 

Autor/nazwa wytwórcy/producent – nieznany

Data i miejsce powstania –  XIX w.

Wymiary: wysokość 47 cm, szerokość: 20 cm, głębokość 20 cm

Technika/materiał – metal, szkło

Lampa dyliżansowa na wkład świecowy, w kształcie sześciennej bryły z przymocowaną do dna rurką długości ok. 20 cm. Na górnej części lampy zamocowany jest element w cylindrycznym kształcie z otworami przez które uchodził dym palącej się wewnątrz lampy świecy. 

Lampa jest wykonana z metalu, pomalowanego czarną farbą ze szklanymi. szybkami.  W srebrnej rurce przymocowanej od spodu, umieszczona była sprężyna i wkład świecy. Główna sześcienna bryła lampy ma z przodu okrągłą szybę okoloną srebrnym obramowaniem, w której widoczne było światło palącej się wewnątrz świecy, oświetlającej drogę przed pojazdem i powodującej, że pojazd był widoczny z daleka. Z jednego boku bryły, również jest szybka, w kształcie kwadratu, ze srebrnym obramowaniem. Z tyłu bryły znajduje się owalna, otwierana klapka, przez którą był dostęp do środka lampy. W klapie na jej środku jest okrągły otwór średnicy około 2 cm z wmontowanym czerwonym szkiełkiem. Widoczne przez szkiełko światło sygnalizowało obecność dyliżansu pojazdom i konnym nadjeżdżającym z tyłu. Lampa prezentuje się bardzo elegancko i oprócz funkcji użytkowej mogła być również traktowana jako ozdoba pojazdu.

 Dyliżanse pocztowe posiadały w swoim wyposażeniu dwie lampy umieszczone na skraju dachu, po obu stronach pojazdu i na przodzie. Służyły one do oświetlenia dyliżansu tak, by lepiej był widoczny w porach późno popołudniowych jeśli pojazd w ogóle kursował o takiej porze dnia. Dyliżanse bowiem nie kursowały nocą, ani po zachodzie słońca ze względów bezpieczeństwa. Jeśli zdarzały się przypadki, że dyliżans przemierzał drogi nie w ciągu dnia, a wieczorem lub po zachodzie słońca, było to spowodowane najprawdopodobniej trudnościami na trakcie pocztowym, które opóźniły przyjazd dyliżansu do stacji pocztowej. Stąd też umieszczenie lamp zewnętrznych pomagało w odnalezieniu drogi i polepszało widoczność w trudnych warunkach.