II Międzynarodowe Biennale Plakatu autorstwa Andrzeja Heidricha z 1968 r.
Niedziela : 10:00 – 15:00
Niezrealizowany projekt znaczków emisji: II Międzynarodowe Biennale Plakatu autorstwa Andrzeja Heidricha z 1968 r.
Na projekcie pokazano trzy plakaty wybitnych artystów: Józefa Mroszczaka, Henryka Tomaszewskiego i Tadeusza Trepkowskiego.
Plakat do radzieckiego filmu „Rewizor” ukazuje głównego bohatera opowiadania Mikołaja Gogola przed swoim urzędem z kurą przy stopach.
Plakat do opery „Borys Godunow” z 1955 r. przedstawia postać głównego bohatera na tle cerkwi.
Antywojenny plakat:”Nie!” został zaprojektowany w 1952 roku z okazji odbywającego się w Wiedniu Kongresu Narodów w Obronie Pokoju. Stosując proste środki i czytelny symbol artysta stworzył dynamiczną i niezwykle sugestywną kompozycję przedstawiającą pikującą w dół bombę, na której powierzchni odbijają się ruiny zniszczonego miasta.
Tadeusz Trepkowski (1914-1954) należał do pierwszego pokolenia twórców polskiej szkoły plakatu. Henryk Tomaszewski (1914-2005) uznawany był obok Józefa Mroszczaka (1910-1975) za jednego z twórców polskiej szkoły plakatu. Ten ostatni był inicjatorem i współorganizatorem pierwszego na świecie Muzeum Plakatu (w Wilanowie), był pomysłodawcą i twórcą Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (I odbyło się w 1966 r.).
Polska szkoła plakatu – określenie powstałe w latach 60. XX w., używane jest wobec grupy polskich artystów-plakacistów, którzy zdobyli międzynarodowy rozgłos. Zajmowali się wykonywaniem plakatów o tematyce politycznej, społecznej i kulturalne. Plakaty wykonywane przez przedstawicieli polskiej szkoły plakatu były bardzo zróżnicowane stylistycznie. Ich wspólnymi cechami były jednak lapidarność i oszczędność formy, ironia, nowatorskie liternictwo. Charakter twórczości polskich plakacistów określany bywał, jako styl „niezależności i bystrości rozumu”.
☎ +48713436765 📍 ul. Z. Krasińskiego 1, Wrocław (gmach Poczty Głównej)